Algemeen
Op onze school hebben we oog voor elke leerling. Het professionele leerkrachtenteam denkt in oplossingen en mogelijkheden om het voor elk kind mogelijk te maken om zichzelf te ontwikkelen op zijn en haar niveau. Naast het zorgen voor een stevige kennis van de basisvaardigheden rekenen, taal en lezen, is kennis van de wereld een belangrijk kenmerk van onze school. Kennis van de Engelse taal in alle groepen, kennis van de verschillende culturen en onderling respect zijn hier voorbeelden van.
Er is een gespreksstructuur van vier maal per schooljaar 10-minutengesprekken. Tweemaal naar aanleiding van het rapport, tweemaal bestaat er de mogelijkheid om het gesprek met ouder, leerling (vanaf groep 3) en leerkracht te voeren. Leerkrachten zijn op andere momenten ten allen tijde bereid een gesprek in te plannen wanneer een situatie hier om vraagt.
Passend onderwijs
De school heeft een intern begeleider die een dag per week o.a. de zorg binnen de school coördineert. Het zorgteam van de school is flexibel van samenstelling, al naar gelang de hulpvraag. De hulpvraag kan vanuit ouders worden gesteld, maar ook vanuit de school. De school kan, naast de leerkracht, ouders en intern begeleider de orthopedagoog van stichting Op Kop uitnodigen en/of een medewerker van het Centrum voor Jeugd en Gezin.
Ons handelen is in principe preventief van karakter, in sommige gevallen licht curatief. Door tijdig te signaleren en in gesprek te gaan met ouders en het zorgteam is het in veel gevallen mogelijk leerlingen met een extra zorgbehoefte binnen onze school goed onderwijs te bieden. Het aanbod is erop gericht dat de leerling zich, binnen de eigen groep, zoveel mogelijk naar eigen mogelijkheden kan ontwikkelen. Dit wordt beschreven in een ontwikkelingsperspectief. Ondersteuning van buiten is hierbij mogelijk in een aantal gevallen.
Daarnaast is het van groot belang dat alle partijen zich kunnen blijven ontwikkelen en veiligheid en welbevinden ervaren. Het gaat hier om de zorgleerlingen, de medeleerlingen(de groep), de thuissituatie van de zorgleerling en het leerkrachtenteam.